Navigatie

Basisverzekering

De basisverzekering draagt zorg voor de belangrijkste aspecten op het gebied van zorg. CZ beschikt over 3 verschillende basisverzekeringen. De 3 verschillende basisverzekeringen zijn:

  1. Natura select basisverzekering
    De meest voordelige basisverzekering uit het rijtje. Middels de zorgbewust polis kun je jouw zaken snel en makkelijk online regelen.
  2. Natura basis verzekering
    De meest gekozen in het rijtje. Je kunt zelf kiezen hoe je jouw zorgzaken wilt regelen; per post of gewoon online.
  3. Restitutie basisverzekering
    De duurste variant in het rijtje. Bij deze polis wordt 100% vergoedt, ook als de zorgverlener géén contract met CZ heeft. Zaken zijn online of per post te regelen.

Eigen risico

Vanaf je 18de levensjaar ben je verplicht een eigen risico te betalen indien je gebruik maakt van je basisverzekering. Het eigen risico is vastgelegd door de overheid en heeft enkel en alleen betrekking op zorg uit je basisverzekering. Het is mogelijk om dit eigen risico in termijnen terug te betalen zonder dat daar extra kosten voor in rekening worden gebracht. Het restant van je eigen risico wordt automatisch teruggestort.

Aanvullende verzekeringen

De aanvullende verzekeringen ben je verzekert van extra vergoedingen. Denk hierbij aan zorg in de vorm van fysiotherapie, spoedeisende hulp in het buitenland of tandzorg. Deze aanvullende verzekeringen kun je afsluiten wanneer de zorg die je nodig hebt niet geheel onder je basisverzekering valt. Het CZ beschikt over 7 verschillende aanvullende verzekeringen in de vorm van: aanvullend start, aanvullend basis, aanvullend plus, aanvullend top, aanvullend jongeren, aanvullend gezinnen en aanvullend 50+. Al deze verzekeringen verschillen in prijs en zorg. Zodoende is er voor iedereen wel een aanvullende verzekering die past bij zijn / haar situatie en behoeften.

Collectieve zorgverzekering

Een collectieve zorgverzekering heeft betrekking op groepen. Denk hierbij aan leden van een bepaalde vereniging of werknemers binnen een bepaalde branche. Doordat de zorgverzekering geldt voor een grote groep kan CZ kortingen op de premies en zorgdiensten aanbieden. Als werknemer krijg je dankzij de collectieve zorgverzekering praktische hulp in de zoektocht naar goede zorg en financiële voordelen die betrekking hebben op het gehele gezin.

Ook ledenorganisaties maken gebruik van de collectieve zorgverzekeringen. Zodoende kun je optimaal profiteren van kortingen op basis- en aanvullende verzekeringen. Het afsluiten van een collectieve verzekering is eenvoudig online te regelen.

Vergoedingen

CZ geeft je de mogelijkheid om van A tot Z na te gaan op welke vergoedingen jij recht hebt. Via deze informatiewijzer kun je overzichtelijk zien op welke onderdelen je zoal vergoedingen kunt vorderen en wát je vervolgens precies vergoedt zult krijgen.

Zorg regelen

Het CZ helpt haar klanten met het vinden van de meest geschikte en dichtstbijzijnde ziekenhuizen, zorgverleners en fysiotherapeuten. Ook helpt het CZ je met de afhandeling en regeling omtrent een second opinion of wachtlijstbemiddeling.

Je kunt ervoor kiezen om zelf je eigen zorg te vinden en te regelen. Zo kun je eenvoudig zoeken naar zorgverleners bij jou in de buurt die reeds een contract hebben met CZ. Kijk naar de actuele wachttijden en beoordelingen van patiënten die daar reeds ingeschreven staan. Bovendien kun je middels de CZ hulpwijzer verpleging aan huis, hulpmiddelen of eventuele woonaanpassingen aanvragen.

Ben je wachtende op een behandeling? Regel middels wachtlijstbemiddeling een plek in een ander ziekenhuis waardoor je eerder geholpen kunt worden. CZ regelt het voor je! Ook voor hulp bij langdurige zorg of doktersbezoeken kun je terecht bij CZ. Het CZ zorgteam staat dag en nacht klaar voor de klant.

Thema's

Bij sommige gevallen van zorg zijn extra hulp, advies en diensten welkom. Denk hierbij aan zwangerschap, dementie of mantelzorg. CZ helpt mensen in iedere levensfase. Thema's waarbij CZ extra hulp biedt omtrent het regelen van extra zorg zijn tijdens de :

  • Zwangerschap en geboorte
  • Dementie
  • Mantelzorg
  • Hulp bij kanker
  • Zorg in de laatste levensfase
  • Overgewicht en afvallen

Service

Het CZ beschikt over een uitgebreide service afdeling. Je kunt bellen via een landelijke lijn of een berichtje sturen via WhatsApp. Ook kun je chatten via de live chat of vragen doorsturen via de mail. Daarnaast is CZ ook actief op social media kanalen als Twitter en Facebook. CZ streeft ernaar om vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Bovendien is het ook mogelijk om via de servicepagina te kiezen uit bepaalde onderwerpen waarover doorgaans veel vragen zijn. Je hebt als klant de keuze uit 8 verschillende onderwerpen. Zodra je op een onderwerp klikt krijg je de meest voorkomende vraagstukken omtrent dit onderwerp tegen. Wellicht dat het helpt om eerst hier te kijken en zodoende zelf het antwoord te vinden op jouw vragen!

Heb je liever een persoonlijk gesprek? Kom dan langs in een van de 18 servicekantoren en mobiele locaties verspreidt door heel Nederland.

Veelgestelde vragen

De website van het CZ is uitgerust met een uitgebreid overzicht van veelgestelde vragen. Deze zijn gecategoriseerd in de volgende onderdelen: Je verzekering, betalingen, vergoedingen, zorg en overig. Enkele voorbeelden van veelgestelde vragen zijn:

Hoe eigen risico betalen?
Dit kan op 2 manieren:

  • We ontvangen de rekening direct van je zorgverlener
  • Je krijgt de rekening van jouw zorgverlener en betaalt deze vervolgens zelf

Waar betaal je premie voor?
Er zijn meerdere manieren om te kijken hoeveel premie je in een bepaalde periode betaald hebt én waarvoor. Dit is mogelijk via “Mijn CZ” of je vraagt het op via het vragenformulier

Wat is het BSN nummer?
BSN staat voor burger service nummer. Dit is de opvolger van het Sofinummer.

Wat zijn treeknormen?
Treeknormen zijn afspreken tussen zorgverzekeraars en zorgverleners met betrekking tot de maximale wachttijden die aanvaardbaar zijn in de zorg. Deze worden in overleg vastgesteld om zodoende voldoende service richting de klant te garanderen.